Verbonden partijen zijn die privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijke belang én een financieel belang heeft.
Wat willen we bereiken?
In het algemeen geldt dat voor een verbonden partij wordt gekozen indien de gemeente dit beleid niet alleen of niet doeltreffend kan uitvoeren. De verbonden partijen voeren beleid en beheer op verschillende terreinen uit voor de gemeente Asten.
Het beleid omtrent deze verbonden partijen, met als doel de governance te verstevigen, is beschreven in de "Nota Verbonden partijen gemeente Asten 2015".
De website Overheid.nl is de wegwijzer naar informatie en diensten van alle overheidsorganisaties in Nederland. Deze website is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Op deze website worden per verbonden partij de algemene gegevens vermeld.
De algemene gegevens van de gemeenschappelijke regelingen waarin de gemeente Asten deelneemt staan op deze site: https://almanak.overheid.nl/30279/Gemeente_Asten/.
De gegevens omtrent deze gemeenschappelijke regelingen in deze paragraaf zijn dan ook een aanvulling op de vermelde website.
Wat doen we daarvoor?
In de tabellen op de volgende pagina's is te zien op welke manier de gemeente Asten een bestuurlijk- en financieel belang heeft in de verbonden partijen waarin zij participeert. Daarnaast zijn per verbonden partij een aantal (financiële) gegevens te vinden die verplicht dienen te worden opgenomen op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Verbonden partij | Bestuurlijk belang | Openbaar belang | Risico’s |
---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||
Belastingsamenwerking | Lid AB+DB | BSOB is een gemeenschappelijke regeling van waterschap Aa en Maas en 9 gemeenten. BSOB is opgericht om de kwaliteit van de dienstverlening en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen te garanderen. En wel tegen zo laag mogelijke kosten. | De risico’s komen conform de regelingen voor rekening van de deelnemende gemeente naar rato van hun aandeel in de bedrijfsactiviteiten (financiële bijdragen). |
BLINK | Lid AB | BLINK heeft tot doel zorg te dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van afvalinzameling en reiniging van de openbare ruimte, die bij wet aan de deelnemende gemeenten zijn opgedragen. Daarnaast exploiteert zij de gemeentelijke milieustraat. | BLINK beschikt niet over eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De opzet van BLINK als gemeenschappelijke regeling is dat risico’s opgevangen worden door de deelnemende gemeenten in de jaarlijkse reguliere exploitatie. |
GGD Brabant-Zuidoost | Lid AB | Gemeenten hebben binnen de Wet Publieke Gezondheid de plicht om een plan ter bevordering van de lokale gezondheidssituatie vast te leggen in een nota Lokaal gezondheidsbeleid. De gemeente is in dit proces de regisseur. De GGD ondersteunt de gemeenten bij het voorbereiden, opstellen en implementeren van dit beleid. Per gemeente is er een lokaal team. Doel van GGD Brabant Zuidoost is om een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ). | De risico's zijn benoemd in de begroting 2025 van GGD Brabant-Zuidoost |
GR Peelgemeenten | Lid AB (2x) | Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van jeugd, WMO, Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
GR Senzer | Lid AB (2x) | De Gemeenschappelijke Regeling Senzer voorziet mensen van een uitkering in de noodzakelijke kosten van het bestaan voor levensonderhoud, op basis van de Participatiewet. Senzer verstrekt een uitkering niet langer dan noodzakelijk en begeleidt mensen naar maximale participatie en het liefst naar werk. Er wordt hiertoe nauw samengewerkt met de gebiedsteams van de gemeenten. Senzer opereert regionaal op zowel de publieke als de private markten. | Sterke afhankelijkheid van rijksbeleid met betrekking tot de financiering. Omzet is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Aangesloten gemeenten zijn op basis van solidariteit gezamenlijk aansprakelijk voor tekorten. |
Metropoolregio Eindhoven | Lid AB | Strategisch bestuurlijke samenwerking op de thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Daarnaast het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant. | In de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen (juli 2018) is bepaald welke risico's door de MRE worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Uiteindelijk zijn de aangesloten gemeenten aansprakelijk voor tekorten. |
Omgevingsdienst | Lid AB | Samen zorgen voor balans tussen ondernemen en een veilige en gezonde leefomgeving. Voor en met gemeenten, provincie en netwerkpartners voert de ODZOB taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving, en geeft zij advies op het gebied van omgevingsrecht. | Het risico op verlaging van de baten ODZOB als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij de deelnemende gemeenten. Dit risico ligt meer in de invloedssfeer van de gemeenten dan van de ODZOB en daarom is door hen besloten dit risico niet af te dekken. |
Veiligheidsregio | Lid AB | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverlenings-organisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | VRBZO heeft opdracht gekregen om inzichtelijk te maken waar VRBZO niet (in voldoende mate) voldoet aan wet- en regelgeving. Dit als eerste deelopdracht binnen een brede bestuursopdracht. Uit een benchmark onderzoek blijkt dat de gemeentelijke bijdrage per inwoner (in 2023) van VRBZO aan de lage kant zit in vergelijking met andere veiligheidsregio's in Nederland. Daarnaast blijkt ook dat van de beschikbare gemeentelijke middelen in het gemeentefonds in onze regio een lager percentage wordt verstrekt als gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio dan andere veiligheidsregio's in Nederland. Verder onderzoek is nodig om hier echt goede conclusies uit te kunnen trekken. Er komt een vervolg op en dit kan eventueel financiële consequenties hebben. Hierbij moet echter ook rekening worden gehouden met de financiële situatie waarin gemeenten zich vanaf 2026 bevinden. |
ICT Noord- en Midden Limburg | Lid AB | ICT NML is een samenwerkingsverband van gemeenten in Noord- en Midden Limburg. ICT NML verzorgt voor de aangesloten partners het ICT-beheer, ICT-onderhoud en faciliteert bij automatiseringsvraagstukken. Wij streven naar uniforme werkprocessen, eenduidige dienstverlening en de vorming van een regieorganisatie. ICT NML is een organisatie waar vernieuwing en verandering een constante factor is. | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Vennootschappen en coöperaties | |||
Bank Nederlandse Gemeenten | Stemrecht AvA | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burgers. | Niet van toepassing. |
Brabant Water | Stemrecht AvA | Brabant Water levert drink- en industriewater aan 2,5 miljoen inwoners en aan bedrijven in Noord-Brabant. Zij winnen, zuiveren en distribueren water van uitstekende kwaliteit, tegen de laagst mogelijke kosten en met een hoge leveringsbetrouwbaarheid. | Waardevermindering van het aandelenkapitaal. |
Stichtingen en verenigingen | |||
Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant | Lid AB | Voor een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering is een professioneel georganiseerde inkoopfunctie van belang. Door samenwerking op inkoopgebied wordt voordeel op financieel, kwalitatief en procesmatig gebied behaald. | De termijn van een individuele, bilaterale samenwerkingsovereenkomst is van onbepaalde duur met een opzegtermijn van minimaal 2 jaar. |
Zorg- en Veiligheidshuis | Lid AB | Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf-, en zorgketen en gemeenten. Zij komen onder eenduidige regie van het openbaar bestuur tot een ketenoverstijgende aanpak van complexe problematiek. Met als doel bij te dragen aan de veiligheid(sbeleving) als onderdeel van het integrale veiligheidsbeleid; het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en maatschappelijke uitval bij complexe problemen, door een combinatie van repressie, bestuurlijke interventie en zorg. | De risico's blijven beperkt tot de inleg van financiële middelen. |
Overige verbonden partijen | |||
Overlegorgaan Nationaal Park De Groote Peel | Lid periodiek overleg | Voor het doelmatig functioneren van De Groote Peel als nationaal park is het overlegorgaan ingesteld in mei 1985. | Niet van toepassing. |
Netwerkorganisatie Peelsamenwerking | Lid periodiek overleg | De Peelregio staat voor een schaalsprong, een kwalitatieve groei van de regio. Het realiseren van deze groei geeft uitdagingen voor de regio, zowel op inhoud als ook op de arbeidsmarkt in de regio. Dit vraagt een andere manier van samenwerken. De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren werken op veel terreinen al samen aan gemeenschappelijke opgaven. Vaak zijn ook andere organisaties betrokken bij deze Peelsamenwerking. Op dit moment is de samenwerking in de Peelregio thematisch/sectoraal ingestoken. Zonder het goede van de netwerksamenwerking weg te gooien, wil de Peelregio komen tot meer resultaat, snelheid en samenhang in hun samenwerking. De nieuw aangestelde Programmamanager heeft een verbindende en resultaatgerichte rol om de schaalsprong gezamenlijk te realiseren. Het gaat om de onderdelen van Ontwikkelstrategie en de Schaalsprong, zoals wonen, economie, mobiliteit, Energie, Water. Om alle lokale en deelregionale belangen sterker voor het voetlicht te krijgen is niet-vrijblijvende samenwerking op basis van een Peelagenda nodig. De urgentie is groot, vanwege de grote maatschappelijke opgaven maar ook vanwege de arbeidsmarktproblematiek. We kunnen beter met zijn zessen samen in de vijver van deskundig arbeidspotentieel vissen dan ieder voor zich en dan vervolgens de deskundigen laten werken voor de gemeenten samen i.p.v. ieder voor zich. Daartoe is een programma opgezet en is een programmamanager aangesteld, die in opdracht van de gemeentesecretarissen alle concrete bestuurlijke plannen concretiseert, verbindt en -al dan niet in projecten- laat uitvoeren. | Niet van toepassing. |
Wat mag het kosten?
Verbonden partij | Jaar | Prognose financiële bijdrage | Eigen vermogen | Eigen vermogen 31/12 | Vreemd vermogen | Vreemd vermogen | Prognose |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||||||
Belastingsamenwerking | 20251 | € 348.926 | 1€956.000 | 1€ 681.000 | 1€ 265.000 | 1€313.000 | € 0 |
BLINK | 20252 | € 917.000 | € 0 | € 0 | € 5.979.000 | € 5.126.000 | € 0 |
GGD Brabant-Zuidoost | 2025 | € 760.615 | € 3.935.000 | € 3.915.000 | € 25.247.000 | € 23.100.000 | € 0 |
GR Peelgemeenten | 2025 | € 2.502.897 | € 365.000 | € 365.000 | € 0 | € 0 | € 0 |
GR Senzer | 2025 | € 5.177.326 | €13.730.000 | €13.351.000 | €20.000.000 | €20.000.000 | € 0 |
Metropoolregio Eindhoven | 2025 | € 282.014 | € 12.334.208 | € 11.984.208 | € 4.065.272 | € 3.835.033 | € 0 |
Omgevingsdienst | 2025 | € 909.026 | € 2.033.007 | € 1.981.541 | € 7.341.037 | € 7.191.037 | € 0 |
Veiligheidsregio | 2025 | € 1.097.282 | € 4.049.062 | € 4.049.062 | € 24.016.414 | € 23.561.173 | € 0 |
ICT Noord- en Midden Limburg | 2025 | € 730.559 | € 470.000 | € 470.000 | € 783.000 | € 783.000 | € 0 |
Vennootschappen en coöperaties | |||||||
Bank Nederlandse Gemeenten | 20253 | Aandelenbezit | € 4.615 mln. | € 4.721 mln. | € 107 mln. | € 111 mln. | € 254 miljoen |
Brabant Water | 20254 | Aandelenbezit | € 690.022.000 | € 699.235.000 | € 252.392.000 | € 269.951.000 | € 9.213.000 |
Stichtingen en verenigingen | |||||||
Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant | 20255 | € 245.490 | € 1.405.076 | € 976.745 | € 950.078 | € 1.140.885 | € 845.000 |
Zorg- en Veiligheidshuis | 20256 | € 5.782 | € 477.217 | € 721.286 | € 165.378 | € 318.023 | € 0 |
Overige verbonden partijen | |||||||
Overlegorgaan Nationaal Park | 2025 | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing | Niet van toepassing |
1,2,3,4,5 en 6
Balanscijfers komen uit de jaarrekening 2023 of 2022.