Wat willen we bereiken?
De lokale economie willen wij verder versterken. Wij hebben vertrouwen in de kracht van onze ondernemers en we realiseren ons dat ze na een pittige Coronatijd ons als gemeente extra nodig hebben door hen te faciliteren met een ondernemingsvriendelijk klimaat. Wij geven ondernemers dan ook de ruimte, hanteren alleen regels waar het nodig is en investeren meer in de relatie met bedrijven. We denken mee met het midden- en kleinbedrijf als banenmotor van de gemeente. Waar dat kan kopen wij tevens zoveel mogelijk lokaal.
Samen met ondernemers en onderwijs zetten wij ons voortdurend in om de aansluiting tussen onderwijs en banenmarkt te verbeteren. Dat doen we zowel op lokaal niveau, als in de Peel en binnen onze Brainportregio.
Onze inwoners, bezoekers en het bedrijfsleven hebben daarnaast baat bij een bereikbaar en veilig verkeersnetwerk voor alle vervoerswijzen in en rondom onze gemeente. Nu de regio groeit vanwege de sterke economie moeten er passende investeringen worden gedaan op het gebied van het bewustzijn, verkeersgedrag en veilige verkeersdeelname, het openbaar vervoer, provinciale- en rijkswegen. Ook lokaal moeten wij blijven investeren in verkeerseducatie en het verbeteren van de infrastructuur.
Welke beleidsnota's zijn relevant?
- Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan Asten 2016-2025 (GVVP Asten);
- Uitvoeringsbeleid laadinfrastructuur elektrische voertuigen Gemeente Asten 2023;
- Tussentijdse evaluatie GVVP 2016 (2021);
- Omgevingsvisie Asten;
- Toekomstagenda Asten 2030;
- Nationale agenda Laadinfrastructuur;
- Strategisch plan verkeersveiligheid 2030;
- Centrumontwikkeling - Toekomstbeeld 2040;
- Economische Agenda De Peel 2022-2027 "De Peel maakt het!";
- Visie Bedrijventerreinen 2009-2023.
Activiteiten
4.1.1. Nieuw lokaal bedrijventerrein
We zorgen voor voldoende en passende huisvestingsmogelijkheden voor onze bedrijven op nieuwe en bestaande bedrijventerreinen. |
---|
4.1.2. Nieuw regionaal bedrijventerrein
We zetten ons in voor de realisatie van een nieuw regionaal bedrijventerrein buiten onze gemeentegrenzen, maar zo dicht mogelijk in de buurt van Asten. Het eerste convenant voor de samenwerking binnen de Peel is gesloten. We gaan met de betrokken partners een samenwerkingsovereenkomst aan voor de realisatie van een regionaal bedrijventerrein in Someren / Helmond. |
---|
4.1.3. Opstellen nieuw gemeentelijk verkeers- en vervoersplan
In het coalitieakkoord 2022-2026 'Gedreven door passie en ambitie' is de ambitie opgenomen om het huidige Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) van 13 december 2016 te actualiseren. Het Astense bedrijfsleven en de inwoners hebben er baat bij dat de gemeente Asten veilig en goed bereikbaar blijft. Zeker nu de regio groeit vanwege de sterke economische ontwikkelingen moeten er passende investeringen worden gedaan op het gebied van mobiliteit. In 2024 is gestart met het evalueren van het lopende GVVP. In 2025 wordt dit vertaald naar het opstellen van een nieuw GVVP. |
---|
4.1.4. Aansluiting Burgemeester Wijnenstraat-Langstraat en Koningsplein-Wilhelminastraat
Bij de herinrichting van de Burgemeester Wijnenstraat zijn de kruispunten met de Langstraat en de Wilhelminastraat aangepast. De aansluitingen worden soms als onduidelijk en onoverzichtelijk ervaren. Met de belijning hebben we de situatie verbeterd. We wachten de resultaten hiervan af. Mocht blijken dat er meer aanpassingen nodig zijn dan wordt gekeken hoe we dit kunnen verbeteren. |
---|
4.1.5. Realiseren goede en veilige fietsverbinding tussen Asten en Bedrijventerrein Zuidoost Brabant in Helmond
In 20216 is de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant vastgesteld. In deze agenda zijn projecten opgenomen die een bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van de regio. Voor de uitvoering van deze projecten is regionale subsidie beschikbaar onder de voorwaarde dat de projecten vóór 2030 gerealiseerd zijn. Voor de gemeente Asten en de gemeente Helmond staat het project Fietsverbinding Asten-Helmond in de agenda. Het project zet in op het realiseren van een veilige fietsverbinding tussen Asten, het Bedrijventerrein Zuidoost-Brabant en het centraal station Helmond. Gemeente Helmond is aangewezen als projecttrekker. In 2025 werken we met gemeente Helmond aan een ontwerp voor het tracé. |
---|
4.1.6. Bijdrage mobiliteitsmaatregelen Schaalsprong Brainport
Een goed vestigingsklimaat betekent ook een goede bereikbaarheid van woningen, bedrijven en voorzieningen. Het kabinet en de Brainportregio hebben daarom besloten tot forse investeringen in infrastructuur in de Brainportregio. Zo wordt er aanvullend geïnvesteerd in station Eindhoven (Multimodale Knoop Eindhoven Centraal), waar straks meer ruimte is voor (internationale) treinen, bussen, fietsen en woningbouw. Ook worden er maatregelen genomen zodat er meer snelbussen in de regio kunnen gaan rijden, bijvoorbeeld van Eindhoven Centraal naar Veldhoven en over de A2/N2. Zo worden de verschillende campussen in de regio snel en gemakkelijk met elkaar en met Eindhoven Centraal verbonden. Voor de wegen (A2/N2) rondom Eindhoven is extra geld gereserveerd en wordt verkend hoe de bereikbaarheid kan worden verbeterd. Bovendien wordt geïnvesteerd in een breed pakket maatregelen voor de korte termijn, waaronder hubs, fietsverbindingen en afspraken met werkgevers in de regio. |
---|
4.1.7. Oplossing verkeersknooppunt A67-N279, verbreding A67 en N279 Asten-Veghel
Wij maken ons hard voor een structurele oplossing voor het verkeersknooppunt A67-N279, verbreding van de A67 en aanpassing van de N279 tussen Asten en Veghel. Dit doen wij door actief deel te nemen aan de regionale projectgroep en stuurgroep N279 en aan regionale mobiliteitsoverleggen binnen MRE verband. |
---|
Activiteit | Planning (jaartal) |
---|---|
1. Nieuw lokaal bedrijventerrein realiseren. | 2024-2026 |
2. Nieuw regionaal bedrijventerrein realiseren. | 2024-2028 |
3. Opstellen nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan. | 2024-2025 |
4. Aansluiting Burgemeester Wijnenstraat-Langstraat en Koningsplein-Wilhelminastraat. | 2025-2026 |
5. Realiseren goede en veilige fietsverbinding tussen Asten en Bedrijventerrein Zuidoost Brabant in Helmond. | 2025-2026 |
6. Bijdrage mobiliteitsmaatregelen Schaalsprong Brainport. | 2023-2032 |
7. Oplossing verkeersknooppunt A67-N279. | 2025-2028 |