Omschrijving | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Verschil 2024 / 2025 |
---|---|---|---|---|
1. Bestuur en Veiligheid | -9.507.418 | -11.698.179 | -10.969.666 | 728.513 |
2. Ruimtelijk Domein | -5.299.666 | -6.562.026 | -7.014.329 | -452.303 |
3. Sociaal Domein | -17.648.288 | -19.113.596 | -19.917.794 | -804.198 |
4. Financiën, Control en Economie | 34.026.948 | 37.459.541 | 37.916.380 | 456.839 |
Resultaat | 1.571.576 | 85.740 | 14.591 | -71.149 |
Verschillenanalyse
Programma 1 | Bestuur en Veiligheid | 728.513 | voordeel |
---|---|---|---|
Onderwerp | Toelichting | Verschil | |
Nieuwe wensen | Eenmalig budget opnemen voor organisatie VNG dag 2025 in de regio Zuidoost Brabant. | -17.500 | nadeel |
Kadernota 2025 | De in de Kadernota 2025 opgenomen ontwikkelingen en wensen zijn verwerkt. | -177.000 | nadeel |
Verkiezingen | Raming verlaagd omdat er in 2025 geen verkiezieningen zijn gepland. | 35.000 | voordeel |
Stijging gemeentelijke bijdrage aan GR-en | De gemeentelijke bijdragen aan de Veiligheidsregio Zuidoost Brabant en het MRE zijn € 64.000,= hoger in de Begroting 2025. | -64.000 | nadeel |
Leges vergunningen nutsbedrijven | Meer opbrengst uit leges vergunningen nutsbedrijven. | 20.000 | voordeel |
Incidentele kredieten | In de Begroting 2024 zijn eenmalige kredieten geraamd die niet meer terugkomen in de Begroting 2025, zoals het ontwikkelbudget organisatie, urenuitbreiding ivm omgevingswet en versnellingsagenda woningbouw en migratie Djuma. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserves (programma 4) een nadeel ontstaat doordat er minder wordt onttrokken uit de reserves. | 749.320 | voordeel |
Overige | Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen. | 101.694 | voordeel |
Apparaatskosten | Lagere apparaatskosten op dit programma. | 80.999 | voordeel |
Programma 2 | Ruimtelijk domein | -452.303 | nadeel |
---|---|---|---|
Onderwerp | Toelichting | Verschil | |
Kadernota 2025 | De in de Kadernota 2025 opgenomen ontwikkelingen en wensen zijn verwerkt. | -352.000 | nadeel |
Wegen | Indexatie onderhoudsvoorziening wegen | -36.416 | nadeel |
Wegen incidentele kredieten | Voor verfraaien entree Heesakkerweg is een eenmalig budget in de Begroting 2025 opgenomen. | -60.000 | nadeel |
Kapitaallasten | De kapitaallasten op dit programma nemen toe als gevolg van investeringen. | -648.000 | nadeel |
Zwerfafval | We krijgen als gebiedsbeheerder een vergoeding van producenten van kunststofproducten voor de aanpak van zwerfafval. | 47.400 | voordeel |
Incidentele kredieten | In de Begroting 2024 zijn eenmalige kredieten geraamd die niet meer terugkomen in de Begroting 2025, met name voor de invoering van de Omgevingswet. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserves (programma 4) een nadeel ontstaat doordat er minder wordt onttrokken uit de reserves. | 871.056 | voordeel |
Overige | Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen. | -23.950 | nadeel |
Apparaatskosten | Lagere apparaatskosten op dit programma. | -250.393 | nadeel |
Programma 3 | Sociaal Domein | -804.198 | nadeel |
---|---|---|---|
Onderwerp | Toelichting | Verschil | |
Kredieten | Op kredieten binnen programma 3 is minder uitgegeven dan begroot. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserve (programma 4) minder wordt onttrokken uit de reserves en er dus een nadeel ontstaat. | 675.119 | voordeel |
BMS | Stijging o.b.v. hogere prognose GR Peelgemeenten | -66.531 | nadeel |
WMO | Fors hoger door een verwachte vergrijzing. WMO is tevens risicovol begroot waarbij de verwachting is dat de toename 5% lager zal zijn. | -445.989 | nadeel |
Jeugd | De verwachte kosten voor Jeugd zijn hoger, de toename is als het ware wat gestagneerd, maar de prognose is dat de kosten blijven stijgen | -114.470 | nadeel |
Uitvoeringskosten GR | Uitvoeringskosten zijn gestegen als gevolg van een aantal nieuwe wensen benoemd in de kadernota 2025 alsmede de inleiding van deze begroting. | -178.255 | nadeel |
Leerlingenvervoer | Stijgend aantal leerlingen, langere ritten en complexere systematiek. | -50.000 | nadeel |
Subsidies | Hogere bijdragen professionele partijen en subsidies (Bibliotheek, sportaccommodaties, Senzer, peuterspeelzalen, Onis, onderwijs). Ziet met name op indexaties of extra gelden uit de septembercirculaire. | -525.253 | nadeel |
Kapitaallasten | De kapitaallasten op dit programma nemen toe als gevolg van investeringen. | -73.071 | nadeel |
Overig | Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen | 40.954 | voordeel |
Apparaatskosten | Hogere apparaatskosten op dit programma. | -66.701 | nadeel |
Programma 4 | Financiën, Control en Economie | 456.839 | voordeel |
---|---|---|---|
Onderwerp | Toelichting | Verschil | |
Kredieten | Er zijn minder kredieten dan in 2024. | 832.403 | voordeel |
Onvoorzien | In de begroting 2024 na wijziging is nog een post onvoorzien opgenomen (prognose resultaat). Deze komt in 2025 niet terug. | 410.887 | voordeel |
Rente | Nadeel op rentekosten door aantrekken lening en hogere rentekosten. | -280.000 | nadeel |
OZB | Hogere opbrengst OZB door hogere opbrengst in 2024 en indexering 2025. | 515.592 | voordeel |
Algemene uitkering | De algemene uitkering 2025 is hoger dan die in 2024. Dit wordt veroorzaakt door de indexering 2025 en de aanpassing van maatstaven in de septembercirculaire 2024. | 2.283.143 | voordeel |
Mutaties reserves | Per saldo wordt er minder onttrokken uit de reserves dan in 2024. | -2.919.491 | nadeel |
Resultaat grondbedrijf | Resultaat grondbedrijf | -76.317 | nadeel |
Overige | Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen. | -87.296 | nadeel |
Apparaatskosten | Meer apparaatskosten dan begroot. | -222.082 | nadeel |
Het totale verschil op apparaatskosten is | -620.562 | nadeel | |
Onderwerp | Toelichting | Verschil | |
Apparaatskosten | De apparaatskosten zijn in de Begroting 2025 gestegen ten opzichte van de Begroting 2024 na wijziging. | -620.562 | nadeel |