Overzicht baten en lasten

Toelichting op het overzicht baten en lasten

Omschrijving

Jaarrekening 2023

Begroting 2024 na wijziging

Begroting 2025

Verschil  2024 / 2025

1. Bestuur en Veiligheid

-9.507.418

-11.698.179

-10.969.666

728.513

2. Ruimtelijk Domein

-5.299.666

-6.562.026

-7.014.329

-452.303

3. Sociaal Domein

-17.648.288

-19.113.596

-19.917.794

-804.198

4. Financiën, Control en Economie

34.026.948

37.459.541

37.916.380

456.839

Resultaat

1.571.576

85.740

14.591

-71.149

Verschillenanalyse

Programma 1

Bestuur en Veiligheid

728.513

voordeel

Onderwerp

Toelichting

Verschil

Nieuwe wensen

Eenmalig budget opnemen voor organisatie VNG dag 2025 in de regio Zuidoost Brabant.

-17.500

nadeel

Kadernota 2025

De in de Kadernota 2025 opgenomen ontwikkelingen en wensen zijn verwerkt.

-177.000

nadeel

Verkiezingen

Raming verlaagd omdat er in 2025 geen verkiezieningen zijn gepland.

35.000

voordeel

Stijging gemeentelijke bijdrage aan GR-en

De gemeentelijke bijdragen aan de Veiligheidsregio Zuidoost Brabant en het MRE zijn € 64.000,= hoger in de Begroting 2025.

-64.000

nadeel

Leges vergunningen nutsbedrijven

Meer opbrengst uit leges vergunningen nutsbedrijven.

20.000

voordeel

Incidentele kredieten

In de Begroting 2024 zijn eenmalige kredieten geraamd die niet meer terugkomen in de Begroting 2025, zoals het ontwikkelbudget organisatie, urenuitbreiding ivm omgevingswet en versnellingsagenda woningbouw en migratie Djuma. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserves (programma 4) een nadeel ontstaat doordat er minder wordt onttrokken uit de reserves.

749.320

voordeel

Overige

Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen.

101.694

voordeel

Apparaatskosten

Lagere apparaatskosten op dit programma.

80.999

voordeel

Programma 2

Ruimtelijk domein

-452.303

nadeel

Onderwerp

Toelichting

Verschil

Kadernota 2025

De in de Kadernota 2025 opgenomen ontwikkelingen en wensen zijn verwerkt.

-352.000

nadeel

Wegen

Indexatie onderhoudsvoorziening wegen

-36.416

nadeel

Wegen incidentele kredieten

Voor verfraaien entree Heesakkerweg is een eenmalig budget in de Begroting 2025 opgenomen.

-60.000

nadeel

Kapitaallasten

De kapitaallasten op dit programma nemen toe als gevolg van investeringen.

-648.000

nadeel

Zwerfafval

We krijgen als gebiedsbeheerder een vergoeding van producenten van kunststofproducten voor de aanpak van zwerfafval.

47.400

voordeel

Incidentele kredieten

In de Begroting 2024 zijn eenmalige kredieten geraamd die niet meer terugkomen in de Begroting 2025, met name voor de invoering van de Omgevingswet. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserves (programma 4) een nadeel ontstaat doordat er minder wordt onttrokken uit de reserves.

871.056

voordeel

Overige

Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen.

-23.950

nadeel

Apparaatskosten

Lagere apparaatskosten op dit programma.

-250.393

nadeel

Programma 3

Sociaal Domein

-804.198

nadeel

Onderwerp

Toelichting

Verschil

Kredieten

Op kredieten binnen programma 3 is minder uitgegeven dan begroot. Per saldo is dit geen voordeel omdat bij mutaties reserve (programma 4) minder wordt onttrokken uit de reserves en er dus een nadeel ontstaat.

675.119

voordeel

BMS

Stijging o.b.v. hogere prognose GR Peelgemeenten

-66.531

nadeel

WMO

Fors hoger door een verwachte vergrijzing. WMO is tevens risicovol begroot waarbij de verwachting is dat de toename 5% lager zal zijn.

-445.989

nadeel

Jeugd

De verwachte kosten voor Jeugd zijn hoger, de toename is als het ware wat gestagneerd, maar de prognose is dat de kosten blijven stijgen

-114.470

nadeel

Uitvoeringskosten GR

Uitvoeringskosten zijn gestegen als gevolg van een aantal nieuwe wensen benoemd in de kadernota 2025 alsmede de inleiding van deze begroting.

-178.255

nadeel

Leerlingenvervoer

Stijgend aantal leerlingen, langere ritten en complexere systematiek.

-50.000

nadeel

Subsidies

Hogere bijdragen professionele partijen en subsidies (Bibliotheek, sportaccommodaties, Senzer, peuterspeelzalen, Onis, onderwijs). Ziet met name op indexaties of extra gelden uit de septembercirculaire.

-525.253

nadeel

Kapitaallasten

De kapitaallasten op dit programma nemen toe als gevolg van investeringen.

-73.071

nadeel

Overig

Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen

40.954

voordeel

Apparaatskosten

Hogere apparaatskosten op dit programma.

-66.701

nadeel

Programma 4

Financiën, Control en Economie

456.839

voordeel

Onderwerp

Toelichting

Verschil

Kredieten

Er zijn minder kredieten dan in 2024.

832.403

voordeel

Onvoorzien

In de begroting 2024 na wijziging is nog een post onvoorzien opgenomen (prognose resultaat). Deze komt in 2025 niet terug.

410.887

voordeel

Rente

Nadeel op rentekosten door aantrekken lening en hogere rentekosten.

-280.000

nadeel

OZB

Hogere opbrengst OZB door hogere opbrengst in 2024 en indexering 2025.

515.592

voordeel

Algemene uitkering

De algemene uitkering 2025 is hoger dan die in 2024. Dit wordt veroorzaakt door de indexering 2025 en de aanpassing van maatstaven in de septembercirculaire 2024.

2.283.143

voordeel

Mutaties reserves

Per saldo wordt er minder onttrokken uit de reserves dan in 2024.

-2.919.491

nadeel

Resultaat grondbedrijf

Resultaat grondbedrijf

-76.317

nadeel

Overige

Overige baten en lasten op dit programma door kleinere verschillen.

-87.296

nadeel

Apparaatskosten

Meer apparaatskosten dan begroot.

-222.082

nadeel

Het totale verschil op apparaatskosten is

-620.562

nadeel

Onderwerp

Toelichting

Verschil

Apparaatskosten

De apparaatskosten zijn in de Begroting 2025 gestegen ten opzichte van de Begroting 2024 na wijziging.

-620.562

nadeel

Deze pagina is gebouwd op 01/07/2025 09:47:10 met de export van 12/17/2024 16:52:48